De eerste 2 weken - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Niels Vermeeren - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Niels Vermeeren - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken

Blijf op de hoogte en volg Niels

29 Augustus 2017 | Nieuw Zeeland, Winton

Na veilig aangekomen te zijn op bij Bart en Martine op het bedrijf kon ik een dag bijkomen van de lange vermoeiende reis. De dag erna kon ik beginnen met werken waarna ik 's avonds meegenomen werd naar de stagebieders van Johan. Daar werden we gastvrij ontvangen met een welkomsdiner voor onze komst naar Nieuw-Zeeland. Verder deze week stond de verjaardag van Bart nog op de planning. De buren en vrienden van Bart kwamen en 's avonds hebben we een goed feestje gevierd. In de afgelopen weken zijn we nog 2 keer bij andere mensen gaan eten. Omdat veel mensen hier 's ochtends vroeg moeten beginnen op de farm maken de meeste mensen het niet al te laat. Daarom gaat men vaak bij elkaar eten i.p.v. 's avonds op bezoek.
Buiten de leuke uitjes moest er natuurlijk ook gewerkt worden. 's ochtends (vroeg) om half 7 kon ik aansluiten bij het melken, waarna ik vervolgens kan ontbijten. Na het eten is het tijd om de kalveren te gaan vangen. Dit zijn er gemiddeld zo'n 12 tot 14 op een dag. Dit doen we met een quad met aanhanger en een motor. Na het kalveren vangen kan ik met Martine de kalveren voeren. Dat is een hele klus om 12 kalveren tegelijk drinken te geven. In totaal zijn er nu zo'n 100 vaarskalveren die melk moeten krijgen, buiten de stieren die er dagelijks flink wat geboren worden. Na de kalveren voeren kunnen de koeien bijgevoerd worden met pakken hooi. Dit is nodig omdat de koeien alleen maar beweid worden en niet overal genoeg gras staat om te eten. Wanneer alles gevoerd is, is het weer tijd voor de middag pauze.
Na de pauze licht het eraan hoe druk het is, anders kan ik van 12 tot half 3 dingen voor mezelf doen. Wanneer het wel druk is zijn er nog klusjes die moeten gebeuren zoals kunstmest strooien, schoonmaken, opruimen, etc..
Tegen half 3 is het weer tijd om kalfjes te gaan zoeken en de droge koeien van de wei naar de paddock om te zetten. Waarna de koeien voor het melken weer gehaald kunnen worden en het weer melktijd is. Na het melken nog even Martine helpen met de meeste kalfjes en tegen een uur of 6 is al het werk klaar